A szupervízió módszertanát eredetileg segítő foglalkozású szakemberek (pszichológusok, orvosok) lelki egészségének megóvására hozták létre. Ma már mindenki számára elérhető, hiszen nem kell orvosnak, pszichológusnak lenni ahhoz, hogy munkahelyünkön túlterhelődjünk, ami motivációvesztéshez, túlzott stresszhez és végül kiégéshez vezet.
Míg a megszokott vállalati fejlesztő módszerek fókuszában legtöbbször az eredményorientált működés és a teljesítőképesség növelése áll, addig a szupervízió a túlfeszített ember terheinek könnyítéséről szól.
Te mit tennél, ha egy futóversenyen az egyik versenyző hátán egy kövekkel megrakott zsákot látnál? Arra bíztatnád, hogy szedje össze magát és dolgozzon keményebben, vagy arra, hogy álljon meg, vegye le a zsákot és úgy folytassa?
Azt, hogy igazán nehéz helyzetekben az „önsegítés” miért nem működik, egy egyszerű fiziológiai tény magyarázza. Az agykéreg az agy gondolkodásért, az érzelmi agy pedig az érzelmekért felelős része és nehéz szituációkban az érzelmi agy aktivizálódik. Ez evolúciós örökségünk, hiszen vészhelyzetben nem értünk rá gondolkodni, az érzelmi agyunk azonnal döntött: ütött vagy menekült.
A menekülést felváltotta a visszahúzódás és a szorongás, az ütést az ingerültség és az állandósult konfliktusok. De nem ez a legnagyobb baj. Hanem az, hogy tudományos tény, ha az érzelmi agy beindul, akkor az befolyásolja az agykérget és torzítja az érzékelést. Az indulatok, az érzelmek elárasztják az agyat, képtelenné téve azt a józan gondolkodásra, objektivitásra.
A szupervizor ezt az érzelmi vihart látja kívülről és segít visszaállítani az agykéreg kontroll funkcióját, és hogy a tudatos én megfelelően felügyelni tudja az érzelmi ént.
Vegyünk egy gyakorlati példát ennek a folyamatnak a szemléltetésére! Mindenkinek vannak idegesítő kollégái, rosszabb esetben a főnöke az. Eljuthatunk arra a szintre,amikor már képtelenek vagyunk az illetővel együtt dolgozni. Ilyenkor már csak az jár a fejünkben, hogy a másik mennyire borzasztó ember, és bizonyára csak azért van a vállalatnál, hogy minket bosszantson. Igen ám, de ilyenkor jön a kérdés, hogy ez a kétségkívül nehéz alak miért csak engem bosszant ennyire, a többieket miért nem? Ennek a kiderítése a szupervízió feladata, hogy megtaláljuk a „piros gombot”, amit a másik nyomogat. Ez azonban már rólam szól és nem róla! Ezt kideríteni rendkívül nehéz egyedül, hiszen a benyomott „piros gombok” miatt pont az az agyterület van elárasztva, amelyiknek ez lenne a dolga. Hasonló okokra vezethető vissza, amikor tudja valaki, hogy delegálnia kéne, mégsem teszi. Tudja, hogy pihennie kellene, mégis folytatja a munkát és még hétvégén is megnézi az e-mailjeit, holott tisztában van vele, hogy azzal vége a nyugalmának. A szupervízió ezeknek az irracionális döntéseknek a mélyebb megértést segíti és teszi őket racionálisabbá, azaz kezelhetővé.
A szupervíziós ülés egy irányított beszélgetés, amely során a szupervizált egy számára nehézséget okozó munkahelyi eseten keresztül feltárja problémáját, vagyis a szupervízió mindig konkrét helyzetből indul ki. Az ülésen a kliens ezt a problémát járja körbe a szupervizor segítségével: mi történt, miért okozott neki nehézséget. Ha rájön, hogy pontosan miért volt számára nehéz az adott helyzet, akkor általában megérti a mögöttes okokat is és a következő hasonlóan nehéz szituációba már sokkal tudatosabban megy bele.
A szupervizor nem ad tanácsot, a fejlődést, a reflektív tanulást támogatja, egy régi mondással élve „nem halat ad, hanem megtanít halat fogni”. A szupervízió egy hosszabb tanulási folyamat, amely ülésekből és az azt követő komoly belső munkából áll. A 7-8 alkalom során és az ülések közötti időszakban a kliens próbálgatja magát, tanulja saját működését, fejleszti önreflexiós képességét. Ezen keresztül válik képessé arra, hogy a munkahelyi nehéz helyzeteket tudatosan tudja kezelni.
Szupervizorrá csak egyetemi, posztgraduális képzettségű szakember válhat, de mint minden, emberi problémákkal és lélekkel, bizalmas információkkal dolgozó szakma esetében, itt is kulcsfontosságú a szimpátia és a bizalom.
www.exline.hu
exline@exline.hu
06 20 429 0455